گزارش

شهردار اصفهان در گفت و گویی اختصایی با نجوا پیرامون افتتاح مترو به مباحث مهمی اشاره کرد که در ادامه مشروح این مصاحبه اماده است:


طرح اولیه مترو در 54 سال قبل!
دکتر مهدی جمالی نژاد شهردار اصفهان در گفت و گو با نجوا  پیرامون پایان سال ها انتظار مترو اظهار داشت : تفکر ایجاد قطار شهری در اصفهان به زمان احداث ذوب آهن در دهه 1340 باز می گردد که مطالعه و پیشنهاد اولین مسیر از مشاور خارجی از فرودگاه بین المللی اصفهان به فولادشهر و ذوب آهن مطرح و ارائه شد که هیچگاه این طرح به مرحله اجرا در نیامد.
وی افزود:سپس در سال 1355 توسط مهندسین مشاور سوئدی ولوو مطالعات جامع حمل و نقل شهر اصفهان انجام و طرح شبکه مترو سبک و اتوبوس ارائه گردید که آن هم بلا استفاده ماند.
جمالی نژاد با اشاره به اینکه بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی و در سال 1359 مطالعات جامع حمل و نقل توسط سازمان مدیریت برنامه و بودجه استان انجام شد ، تصریح کرد: براساس نیاز شهر اصفهان و درخواست استانداری و به مدت یک سال شرکت مهندسین مشاور پاسیفیک کوماگاتی گومی عهده دار انجام مطالعات متروی اصفهان گردید و پس از آن شبکه تراموای اصفهان پیشنهاد شد.
شهردار اصفهان افزود:در سال 1363 مطالعات حمل و نقل برون شهری توسط مجتمع فولاد مبارکه و توسط اساتید و کارشناسان دانشگاه صنعتی انجام گرفت که این مطالعات محدود به ایجاد قطار مسافربری منطقه صنعتی حاشیه زاینده رود بود.
وی در ادامه معرفی تاریخچه مترو در اصفهان گفت:در طی سالهای 1363 تا 1369 مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک اصفهان توسط دانشگاه صنعتی و با مدیریت سازمان حمل و نقل و ترافیک انجام و متعاقب آن بین سالهای 73-1371 مطالعات پیش امکان پذیری حمل و نقل انبوه منطقه اصفهان توسط شرکت فرانسوی سوفرتو و در سالهای 75-1374 مطالعات امکان پذیری آن توسط مشاور استرالیایی ppk انجام شد و شبکه حمل و نقل انبوه منطقه اصفهان مشخص گردید .
وی افزود:در سالهای77-1375 طراحی اولیه خطوط اولویت دار قطار شهری اصفهان و حومه انجام می پذیرد و در سال 79 بودجه احداث قطار شهری در پنج شهر کشور در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.


تصویب 3 خط مترو برای اصفهان +جزئیات
جمالی نژاد تصریح کرد:پس از تصویب بودجه احداث قطار شهری در پنج کلان شهر کشور در مجلس شورای اسلامی و براساس مطالعات انجام شده 3 خط مترو درون شهری برای اصفهان در نظر گرفته شد. خط 1 مترو از ایستگاه پاسداران در شهرک قدس تا ترمینال صفه به طول 20 کیلومتر، خط 2 مترو از خیابان شهید آیت الله غفاری تا خمینی شهر به طول 23 کیلومتر و خط 3 مترو از میدان آزادی تا نیروگاه اسلامشهر به طول 9.9 کیلومتر در نظر گرفته شده است . طراحی تفصیلی خط شمال- جنوب به طول 12/20 کیلومتر در سال 1380 آغاز شد. عملیات اجرایی این خط در سال 1381 آغاز شده است و در سه قطعه در حال اجرا می باشد که 11 کیلومتر از قسمت شمالی این طرح از میدان قدس تا میدان شهدا می باشد. کل مسیر حدود 20 کیلومتر است و حدود 21 ایستگاه در طول این خط در حال ساخت است.


اعلام برنامه های خط 1 مترو/1300 میلیارد تومان هزینه انجام شده
شهردار اصفهان افزود :25 واگن در فاز اول خط یک سرویس دهی خواهد شد برنامه زمانبندی که برای حرکت واگن ها در فاز اول در نظر گرفته شده هر 12 دقیقه یکبار است ولی در نهایت با راه اندازی کل خط حرکت واگن هر 3 دقیقه یکبار انجام می شود. ظرفیت جابجایی هر واگن بین 200 تا 220 مسافر است و بر این اساس هر رام واگن طرفیت جابجایی 1100 مسافر را دارد که خریداری سه رام واگن برای قطار شهری با هزینه ای بالغ بر 55 میلیارد تومان انجام شده است .
وی با اشاره به اینکه در محدوده ایستگاه ها به خصوص ایستگاه های مبدا و مقصد خطوط  حمل و نقل عمومی اعم از اتوبوس و تاکسی نیز در نظر گرفته شده است تا حداکثر دسترسی را برای شهروندان به ایستگاه های قطار شهری ایجاد شود اظهار داشت:احداث پارکینگ نیز در ایستگاه های مترو به خصوص ایستگاه های مهم پیش بینی شده تا شهروندان در هر نقطه خودرو خود را پارک کنند و از قطار شهری استفاده نمایند.
وی افزود :1300 میلیارد تومان برای خط 1 مترو هزینه شده و 700 میلیارد تومان نیز برای تکمیل این خط از قبیل آزاد سازی، اجرا و تجهیزات اعتبار نیاز است.


معرفی کامل خط 2مترو /پیشرفت 68 درصدی مطالعات
جمالی نژاد در ادامه به توضیح خط دو مترو پرداخت و اظهار داشت :خط شرقی – غربی به طول 23 کیلومتر دارای 22 ایستگاه می باشد و از دیوی شهرک امام حسین (ع) واقع در خیابان شهید آیت اله غفاری آغاز و تا میدان شهدای خمینی شهر ادامه دارد. این خط در میدان امام حسین (ع) با خط 1 مترو جهت جابجایی مسافر در مرکز شهر تلاقی دارد. در مطالعاتی که توسط شرکت های مشاور داخلی و خارجی انجام پذیرفته به دلیل حجم بالای ترددها این مسیر به عنوان خط 2 متروی اصفهان پیشنهاد گردید.
وی افزود:مطالعات مرحله اول این خط تا کنون 68% پیشرفت داشته که شامل مطالعات مرحله اول ایستگاه ها ، مرحله اول محوطه دیو، خطوط و ساختمانهای دیو می باشد و همچنین عملیات اجرایی شیفت ورودی دو دستگاه حفاری TBM  از شهرک امام حسین آغاز شده است.


تشکیل کمیته 5 نفره برای خط 2
جمالی نژاد با اشاره به اینکه طرح مطالعاتی این خط بدون هیچ مشکلی با میراث فرهنگی در حال انجام است ، گفت: در این طرح باید هم مباحث میراث فرهنگی با بیشترین دقت درنظر گرفته شود هم باید توسعه شهر و اجرای خط دوم مترو لحاظ شودو به همین دلیل کمیته 5 نفره متشکل از کارشناسان تشکیل شده و این کمیته به گونه ای عمل می کند که هم خسارتی به میراث فرهنگی وارد نشود و هم پروژه مترو به سرعت عملیاتی شود، که تاکنون نیز گره گشا و موفق بوده است.
شهردار اصفهان اظهار داشت :از24 کیلومتر خط دوم مترو 13 کیلومتر آن آماده برگزاری مناقصه است و هماهنگی های بین سازمان مترو و سازمان میراث فرهنگی انجام شده و همچنین طی هماهنگی با یونسکو مقرر شده 4 گزارش فنی و کارشناسی برای عبور خط مترو از زیر میدان امام (ره) تهیه شود و در صورتی که یک درصد برای این میدان عبور مترو ریسک داشته باشد قطار شهری از این مسیر عبور نخواهد کرد .

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آخرین خبر